DDMA Telemarketing Benchmark
DDMA Telemarketing Benchmark 2022: 1 op de 5 gesprekken leidt tot sale
Wist jij dat 1 op de 5 mensen ingaat op een aanbod naar aanleiding van een outbound telemarketing-campagne? Dat blijkt uit de allereerste editie van de DDMA Telemarketing Benchmark, een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing waar Het Customer Care Center aan heeft deelgenomen. De Benchmark-cijfers zijn te bekijken in een interactief dashboard, exclusief voor DDMA-leden. Bekijk het dashboard (exclusief voor leden van DDMA)
Outbound telemarketing is een effectief middel om in contact te komen met (potentiële) klanten of donateurs. De benchmark laat zien dat de helft (51%) van de consumenten die zijn geselecteerd voor een telemarketingcampagne wordt bereikt. Deze bereikcijfers staan sterk onder invloed van de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Mede hierdoor wordt 17% van de consumenten die in potentie gebeld kunnen worden niet gebeld. Contactcenters hebben simpelweg te weinig capaciteit om het maximaal aantal contactpogingen te kunnen doen.
De bereikte consumenten zijn te verdelen in consumenten die wel of niet ingaan op een aanbod via telemarketing. 1 op de 5 van de bereikte consumenten (18%) gaat in op het aangeboden aanbod. 4% geeft door middel van het recht van bezwaar aan niet meer gebeld te willen worden.
Doelstelling
Het doel van de DDMA Telemarketing Benchmark is om de sector in kaart te brengen en op basis van cijfers inzicht te geven in de inzet van outbound telemarketing in Nederland. De DDMA Telemarketing Benchmark 2022 is gepubliceerd als een interactief dashboard, exclusief voor DDMA-leden en de contactcenters die hebben bijdragen aan de benchmark. Via dit dashboard kunnen telemarketingprofessionals (zowel vanuit opdrachtgevers als bureaus) hun eigen campagnedata vergelijken met anderen. Sectorbreed laten de cijfers zien dat wij als contactcenter onze zelfreguleringsplicht serieus nemen.